IBD Voedingslogboek

Elk lichaam is anders en niet iedereen met de ziekte van Crohn reageert hetzelfde op eten; er is dan ook geen algemene richtlijn voor wat je het beste wel of niet kunt eten. Dat wordt ook bevestigd door gezondheidszorgprofessionals. Iedereen moet zelf uitzoeken hoe hij of zij reageert op verschillende producten. Ons voedingslogboek is een hulpmiddel om te ontdekken wat voor jou werkt en wat niet.

Je arts, je verpleegkundige, of een diëtist kunnen helpen met het vinden van informatie over voeding. Doordat er geen algemene richtlijn is, kunnen zij je alleen niet vertellen wat je wel of niet kunt eten. Het is een proces van vallen en opstaan om erachter te komen welke manier van eten voor jouw lichaam werkt. Ook de hoeveelheid klachten die je hebt kan van invloed zijn op hoe je reageert op wat je binnen krijgt. Dat maakt het niet makkelijker. Je moet hier dus je eigen weg in vinden, hiervoor kun je het voedingslogboek gebruiken.

Download het voedingslogboek

Hoe gebruik je het voedingslogboek?

Print het logboek uit en leg het op een voor jou handige plek, bijvoorbeeld in de keuken. Zorg in ieder geval dat je het bij de hand hebt als je gaat eten of net gegeten hebt. Houd vervolgens bij wat je op een dag eet. Ontbijt je op maandagochtend bijvoorbeeld met yoghurt en muesli, vul dit dan in de kolom ‘ontbijt’ in van rij ‘maandag’. Zo kun je per dag je ontbijt, lunch en avondeten invullen. Vergeet ook niet je tussendoortjes van die dag te noteren.

Tip: neem je ingevulde logboek mee naar je diëtist of verpleegkundige om het samen te bespreken.

Gebruik van de smiley

Bij elk vakje zie je ook een leeg cirkeltje staan, waarin je een smiley kunt tekenen. Onderaan de pagina zie je hier voorbeelden van:

  • Heb je geen klachten na het eten, dan teken je een lachende smiley
  • Voel je je niet super, maar heb je ook niet echt klachten? Dan is de smiley neutraal
  • Heb je juist veel klachten, dan is de smiley niet blij

Natuurlijk kun je ook andere smileys gebruiken als die beter bij jouw gevoel passen. Zo zie je precies na welke maaltijden of tussendoortjes je klachten hebt gekregen. Wellicht ontdek je hier na verloop van tijd een bepaald patroon in. Als je bijvoorbeeld altijd klachten krijgt na het eten van pindakaas, is dat misschien een product dat je beter kunt laten staan. Dat kun je dan gaan uitproberen.

Klachten en bijzonderheden

Onder het kopje ‘klachten/bijzonderheden’ kun je beschrijven welke klachten je hebt gehad. Ook kun je hier noteren of er andere zaken zijn die mogelijk invloed hebben op hoe je je voelt. Heb je bijvoorbeeld slecht geslapen of last van stress? Vul dat hier dan ook in.

Download het voedingslogboek

 

Je verlaat nu de website www.wijhebbencrohn.nl om naar een andere website te gaan. Links naar andere sites worden aangeboden voor het gemak van de gebruiker. Takeda Nederland bv is niet verantwoordelijk voor de inhoud of verdere links op deze sites. Wees je ervan bewust dat deze andere websites mogelijk eigen standaardvoorwaarden en een eigen privacybeleid hebben waar Takeda Nederland bv niet voor verantwoordelijk is. Klik op OK om verder te gaan of klik op TERUG om terug te gaan naar de pagina die je als laatste bekeken hebt.

    

Je verlaat nu de website www.wijhebbencrohn.nl om naar een andere website te gaan. Links naar andere sites worden aangeboden voor het gemak van de gebruiker. Takeda Nederland bv is niet verantwoordelijk voor de inhoud of verdere links op deze sites. Wees je ervan bewust dat deze andere websites mogelijk eigen standaardvoorwaarden en een eigen privacybeleid hebben waar Takeda Nederland bv niet voor verantwoordelijk is. Klik op OK om verder te gaan of klik op TERUG om terug te gaan naar de pagina die je als laatste bekeken hebt.