Even opladen…tips om met vermoeidheid om te gaan

Veel mensen met de ziekte van Crohn hebben last van vermoeidheid.1,2 Vooral tijdens een opvlamming kan vermoeidheid veel impact hebben op je dagelijkse leven. Maar ook als de ziekte rustig is, kun jeminder energie hebben dan gezonde personen. We vroegen de ‘Wij hebben IBD Community’ hoe zij hiermee omgaan.*

Lief voor jezelf zijn

De belangrijkste tip die we voor je hebben: wees een beetje lief voor jezelf. Acceptatie is het sleutelwoord om het optimale uit je leven met Crohnte halen. Als je je ziekte accepteert en je erbij neerlegt dat vermoeidheid erbij hoort, ben je geneigd positiever in het leven te staan. Je zult dan meer het gevoel hebben dat je nog steeds de dingen kunt doen die je leuk vindt, ook al is het in mindere mate.

Rustmomenten

Je lichaam geeft niet voor niks allerlei signalen af. Het zijn waarschuwingen die ervoor waken dat je niet over je grenzengaat. Voel je je moe? Luister dan naar je lichaam en ga naar bed. Probeer sowieso minimaal 8 uur per nacht te slapen. Je kunt een ritme voor jezelf creëren door elke dag op tijd naar bed te gaan en misschien ook een middagdutje te doen.

Verder is het belangrijk dat je voldoende rustmomenten voor jezelf inplant; niet alleen op een dag, maar gedurende de hele week. De IBD-weekplanner IBD-weekplanner Verdeel je energie over de week door de IBD-weekplanner te gebruiken Lees meer kan hierbij helpen. Door een weekplanner te gebruiken, krijg je een goed overzicht van je geplande activiteiten. Je kunt daardoor makkelijk zien of het misschien beter is om het niet te laat te maken op dat ene feestje of om een afspraak te verplaatsen.

Prioriteiten

Soms plannen we zoveel activiteiten op een dag dat we niet weten waarmee we moeten beginnen. Vraag jezelf af of alle activiteiten die op je to-do-lijst staan ook echt noodzakelijk zijn. Welke activiteiten wil je echt doen omdat je hier gelukkig van wordt of omdat ze nu eenmaal moeten? En welke activiteiten kosten alleen maar energie? Schrap deze meteen van je lijstje. Zo, dat ruimt lekker op!

Frisse lucht

 
Blijf niet binnen zitten, maar ga lekker naar buiten. Daglicht is goed voor je slaapritme en frisse lucht zorgt voor een opgewekt gevoel. Door buiten een wandeling te maken, zorg je er ook voor dat je voldoende beweging krijgt. Voel je je goed? Misschien kun je wel een andere sport doen, zoals hardlopen, fietsen of paardrijden. Bewegen is niet alleen goed voor je spijsvertering, het zorgt er ook voor dat je je hoofd even leeg kunt maken. En vaak krijg je er zelfs energie van!

Wat moet je vooral niet doen?

Nu ben je vast ook nieuwsgierig naar de dingen die je juist niet moet doen. Het volgende kun je volgens onze IBD Community beter achterwege laten:

  • Niet naar je lichaam luisteren en je vermoeidheid negeren –de consequentie is vaak dat je je op een later moment alleen maar slechter voelt. Is dat het waard?
  • Overcompenseren op de momenten dat je je goed voelt –als je je goed voelt, heb je snel de neiging om teveel te willen. Niet zo gek, want nu kan het tenminste. Toch kun je het ook op deze dagen beter niet te bont maken.
  • Teveel naar anderen luisteren –je omgeving bedoelt het vast goed, maar jij kent je lichaam het beste. Laat je dus vooral niet overhalen om dingen te doen die niet goed voelen.
  • Laat in de avond nog eten –dit kan tot rusteloze nachten leiden die energie slurpen.
  • Te veel activiteiten plannen –je kunt er stress van krijgen als je zo’n volle agenda hebt of als je last-minute toch een activiteit moet afzeggen. Ook houd je zo onvoldoende rustmomenten over.

 

Quotes van de IBD Community

Ben een paar keer naar een psycholoog geweest in het begin van mijn Crohn periode zodat ik beter kon accepteren dat ik niet alles kan
Bargje

Dagelijks minimaal een uur in de buitenlucht en bewegen geeft mij voldoening en helpt om andere activiteiten te ondernemen.
Ygrobbink

Mij helpt de lepeltjes theorie erg goed. Ik heb geleerd om mijn grenzen aan te geven. Blijf bij jezelf en geef toe aan je lichaam zover de situatie dat toelaat
Nella

In mijn hoofd wil ik alles, maar dat gaat niet meer. Mijn dagelijkse dingen in mijn huishoudelijke taken moet ik verdelen. Elke keer weer wat doen en niet te veel.
Wanschersje

 

*Over de IBD Community

De ‘Wij hebben IBD Community’ is een besloten groep voor IBD-patiënten. In deze online community kunnen zij meedenken over oplossingen voor situaties waar ze als patiënt tegenaan lopen, zoals vermoeidheid, voeding of gevolgen voor studie of werk.


Referenties
1. Romberg-Camps MJ, Bol Y,Dagnelie PC, et al. Fatigue and health-related quality of life ininflammatory bowel disease: results from a population-based study in the Netherlands:the IBD-South Limburg cohort. Inflamm Bowel Dis, 2010 Dec;16(12):2137-47.

2. Graff LA, Vincent N, Walker JR, et al. A population-based study of fatigue and sleepdifficulties in inflammatory bowel disease. Inflamm Bowel Dis, 2011 Sep;17(9):1882-9.

 

Je verlaat nu de website www.wijhebbencrohn.nl om naar een andere website te gaan. Links naar andere sites worden aangeboden voor het gemak van de gebruiker. Takeda Nederland bv is niet verantwoordelijk voor de inhoud of verdere links op deze sites. Wees je ervan bewust dat deze andere websites mogelijk eigen standaardvoorwaarden en een eigen privacybeleid hebben waar Takeda Nederland bv niet voor verantwoordelijk is. Klik op OK om verder te gaan of klik op TERUG om terug te gaan naar de pagina die je als laatste bekeken hebt.

    

Je verlaat nu de website www.wijhebbencrohn.nl om naar een andere website te gaan. Links naar andere sites worden aangeboden voor het gemak van de gebruiker. Takeda Nederland bv is niet verantwoordelijk voor de inhoud of verdere links op deze sites. Wees je ervan bewust dat deze andere websites mogelijk eigen standaardvoorwaarden en een eigen privacybeleid hebben waar Takeda Nederland bv niet voor verantwoordelijk is. Klik op OK om verder te gaan of klik op TERUG om terug te gaan naar de pagina die je als laatste bekeken hebt.